top of page
Search
pvburgel

Echte Expertise of Echo van AI?

Updated: Sep 19, 2023

Stel je eens voor. Je moet anno 2023 iemand aannemen. Hij* (*of zij) stuurde een perfecte CV, motivatiebrief, had goede informatie over jouw bedrijf tijdens het eerste interview. Én ook de online assessment ging helemaal geweldig. Bijna te mooi om waar te zijn! Ineens ga je nadenken… Heeft die AI hulp gehad? Beheerste hij deze competenties wel helemaal zelf? Je moet terugdenken aan het achtuurjournaal waarin verteld werd dat scholieren in 1 minuut een perfect essay inleverde, zonder er zelf over na te hoeven denken.

Door de komst van ChatGPT en andere vormen van AI verandert de wereld razendsnel. AI heeft nu al een grote invloed op tekstschrijven, zoals ik in maart 2023 liet zien door het uitbrengen van mijn boek: "50x slimmer en sneller met ChatGPT". Dit boek schreef ik in 24 uur en ik verkocht er al honderden van.

Ook ik voer in mijn dagelijkse werk regelmatig sollicitatiegesprekken met nieuwe kandidaten. Zou het niet fijn zijn als je tijdens zo’n gesprek de sollicitant zou kunnen vragen wie op welke manier, wat heeft gemaakt?

Ik heb me eens laten inspireren op vakgebieden waar al veel langer over AI en ‘autonomie’ wordt nagedacht. Op het gebied van zelfrijdende auto’s en treinen bijvoorbeeld. Daar maken ze gebruik van een vijftal verschillende niveaus die aangeven in welke mate de mens het voertuig bestuurt en in welke mate de computer of AI. Level 1 is volledig door de mens en Level 5 is volledig en autonoom door de techniek. (zie het onderste plaatje)




Maar wat als we deze modellen nu eens toepassen op kenniswerk, met een nadruk op geschreven documenten. Dan kun je dus gewoon aan de (eerlijke) sollicitant vragen wat voor “Level” hij heeft gebruikt bij het maken van zijn brief, CV en assessment.

Een eerste gedachte-experiment, waarbij verbeteringen altijd welkom zijn natuurlijk:

Ik heb eerst een lijstje gemaakt van de verschillende aspecten die belangrijk zijn in het maken van documenten:


Competentie/Aspect

· Ideevorming

· Onderzoek

· Spellingcheck

· Zinsbouw

· Opzet/structuur

· Schrijven

· Redigeren

· Publiceren


Bovenstaande aspecten kan de expert helemaal zelf doen of helemaal uitbesteden aan de AI, of een variant daartussen. Daarbij merk ik op dat als je een expert bent in de huidige tijd, 2022, je natuurlijk al veel gebruik maak van google, spellingcheckers en spreadsheetmogelijkheden. Het is heel normaal of zelfs heel wenselijk dat je deze tools gebruikt. De werkgever vraagt er niet eens naar. Maar als het gaat om AI zien we wel een verschuiving: Het gaat nu om uitbesteden van “kenniswerk”, juist dat kenniswerk waarvoor de werkgever je betaalt!

Ik heb met ChatGPT gebrainstormd en we zagen de volgende varianten die mogelijk waren.


Je kunt:

1) In de leiding zijn van de taak: Lead (L)

2) Je kunt de taak uitvoeren: Execute (E)

3) Je kunt advies geven over de taak: Advice (A)

4) Je kunt de taak controleren: Check (C)

5) Je kunt ondersteuning bieden aan de taak: Support (S)

We kwamen uit bij het LEACS-model.


Het voorstel van Level 1 tot 5 ziet er als volgt uit:


Niveau 1: Volledig menselijke betrokkenheid




Niveau 2: Basis AI-ondersteuning




Niveau 3: Gemengde aanpak


Niveau 4: Geavanceerde AI-ondersteuning



Niveau 5: Volledige automatisering






Van welk niveau is dit artikel?

Voor dit artikel heb ik ook gebruik gemaakt van AI. We kwamen tot de conclusie dat dit artikel is gemaakt op Niveau 3: Gemengde aanpak.



Dit is hoe ChatGPT het zelf onderbouwde:


Als we het hebben over het LEACS-model dat we eerder hebben ontwikkeld, zou de samenwerking tussen ons voor het maken van dit artikel als volgt kunnen worden gecategoriseerd:


Competentie/Aspect:


Ideevorming: Mens (L, E) & AI (A). Jij kwam met het initiële idee en de kernpunten, terwijl ik advies en aanvullende inzichten gaf.


Onderzoek: Mens (L, E, A) & AI (A). Jij gaf richting aan welke informatie je wilde verkennen, en ik bood aanvullend onderzoek en inzichten.


Spellingcheck: AI (L, E, C). Ik zorgde automatisch voor correcte spelling en grammatica.


Zinsbouw: Mens (L, E) & AI (A). Jij gaf de kernboodschappen en ik hielp met het formuleren van zinnen.


Opzet/Structuur: Mens (L, E, A) & AI (A). Jij bepaalde de algemene structuur en flow, en ik gaf suggesties voor verbetering.


Schrijven: Mens (L, E) & AI (A). Jij gaf de kerninhoud en ik hielp met het daadwerkelijke schrijven en formuleren.


Redigeren: Mens (L, E, C) & AI (A). Jij gaf feedback en ik deed aanpassingen op basis daarvan.


Publiceren: Mens (L, E). Dit zou volledig in jouw handen liggen, aangezien het publiceren buiten de capaciteiten van onze huidige interactie valt.


Op basis van bovenstaande zou ik zeggen dat onze samenwerking voor het maken van dit artikel zich bevindt op Niveau 3: Gemengde aanpak. Dit betekent dat zowel jij als ik actief betrokken waren bij het proces, waarbij jij de leiding nam op bepaalde aspecten en ik ondersteuning en advies bood op anderen.



28 views0 comments

Recent Posts

See All

Ondernemersvraag: Wat moet ik met AI?

Ondernemers hebben het drukker dan ooit. Crisis in iedere hoek, personeelstekort en dan ook nog iets vinden van Artificial Intelligence....

Comentários


bottom of page